۹۸۱ بازديد
گیاه آگاو
07 فروردین 1399 ByHAMA
گیاه آگاو ، این گیاه برگ های آبدار و گوشتی دارد و به صورت طوقه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. حاشیه برگ ها حالت دندانه دار داشته و در نوک آن یک خار به رنگ سیاه وجود دارد، البته برخی از گونه های این گیاه به صورت ابلق بوده و حاشیه برگ های آن به رنگ زرد می باشد. آگاو انواع گوناگونی دارد که از نظر شکل برگ، رشد و نمو و دیگر ویژگیها با یکدیگر تفاوت دارند.
 

 

گیاه آگاو در طبیعت رشد بالایی داشته تا آنجا که گل می دهد اما در منزل رشد کندی دارد و به ندرت گل می دهد. چنانچه در حیاط خانه شرایط مساعدی برای رشد و نمو داشته باشد پس از ده سال گل خواهد داد، گل هایی که ارتفاع آنها به 3 متر نیز می رسند. نوع دیگری از این گیاه، آگاو ویکتوریا نام دارد که متعلق به مکزیک بوده، برگ هایی صاف داشته و در انتها به یک خار سیاه منتهی می شود. گونه ای دیگر این گیاه آگاو لیندا نام دارد که در ایران کمیاب بوده و ظاهری زیبا دارد. گیاه آگاو از آنجایی که پس از سالیان زیاد گلدهی دارد به گیاه قرن نیز مشهور است. هنگام گلدهی ساقه گیاه به شدت بلند می شود، در هنگام گلدهی به شدت دیدنی می شود به همین دلیل به آگاو( کلمه ای یونانی) به معنای تحسین برانگیز شهرت دارد. از آنجایی که گیاه آگاو از نظر ظاهری شبیه گیاه aloe می باشد به اشتباه برخی آن را در این دسته قرار می دهند. آگاو گیاهی دائمی بوده و برگ های ریشه ای دارد که به طور گروهی مستقیما از ریشه خارج می شوند. عموما برگ های سبز خاکستری داشته و گل های آن نیز به رنگ زرد مایل به سبز می باشد. کوچکترین گونه این گیاه آگاو مارجیناتا نام دارد که برگ هایی سبز و گوشتی داشته و ارتفاع برگ ها به بیش از یک متر می رسد. برخی آگاوها در 6 تا 8 سالگی و برخی دیگر در 30 تا 40 سالگی به گل می نشینند. ارتفاع برگ ها در گونه های مختلف از یک متر تا 7 متر هم می رسد. گیاه آگاو بومی مناطق مکزیک و آمریکای لاتین می باشد این گیاه کاکتوس نبوده و برخی آن را به اشتباه در این گروه طبقه بندی می کنند، در ضمن از نظر ظاهری با گیاه صبر زرد نیز شباهت هایی دارد اما رابطه ای با این گیاه ندارد.
 
 
نام علمی: Agavaceae
نام انگلیسی: Agave, American century plant
خانواده: نرگس یا Amaryllidaceae
نام های دیگر: خنجری، گیاه قرن
 
 
انواع گیاه آگاو
 
آگاو اتنواتا: این گیاه به دم روباه و یا اژدها نیز معروف است.
 
آگاو اتنواتا:
 
 
آگاو پارویفلوریا: دارای رشته های پیچ خورده و ظاهری مویی شکل دارد و پس از 6 تا 8 سال گل می دهد.
 
 آگاو پارویفلوریا
 
 
آگاو آمریکایی: برگ هایی سبز با حاشیه های دندانه ای و حالت تیغی دارد.
 
 
 
 آگاو آمریکایی
 
 
آگاو ویکتوریا: برگ هایی پهن به سمت داخل و در نهایت ظاهری گنبدی شکل دارد و در سن 20 تا 30 سالگی گل می دهد.
 
 آگاو ویکتوریا
 
 
آگاو شاوی: برگ های سبز و پهن با حاشیه های قرمز دندانه ای و نوک قرمز و سیاه دارد.
 
آگاو شاوی
 
 
آگاو فیلیفرا: برگ هایی سبز و باریک با تارهای سفید در حاشیه برگ دارد.
 
آگاو فیلیفرا
 
 
آگاو انواع گوناگونی دارد که در اینجا فقط چندین مورد را ذکر کردیم.
 
 
 
نیازها و شرایط نگهداری گیاه آگاو
 
نوردهی گیاه آگاو: این گیاه به نورزیادی برای رشد احتیاج دارد و محیط سایه و کم نور برای گیاه آگاو مساعد نیست. در ضمن در برابر نور مستقیم آفتاب مقاومت بالایی دارد. در منزل می توانید آن را پشت پنجره جنوبی قرار دهید.
 
 
آبیاری گیاه آگاو: درست است که به آبیاری زیادی نیاز دارد اما آبیاری بیش از حد نیز ریشه گیاه را خواهد پوساند.
 
 
دمای گیاه آگاو: این گیاه به سرما و یخبندان حساس بوده بغیر از آگاو آمریکایی که در این شرایط مقاومت خوبی دارد. چنانچه در فصل زمستان در حیاط قرار دارد آن را با پلاستیک بپوشانید. دمای -3 درجه سانتی گراد را قادر است تحمل کند اما اگر این زمان سرما طولانی شود گیاه از بین خواهد رفت حداقل دمایی که گیاه را از بین نمی برد 4 درجه سانتی گراد می باشد. گرمای تابستان مشکل چندانی برای گیاه ایجاد نمی کند به همین دلیل در مناطق جنوبی کشورمان به راحتی رشد می کنند اما در فصل زمستان آن را به حالت حفاظت شده در بیاورید.
 
 
رطوبت گیاه آگاو: این گیاه به رطوبت کافی نیاز دارد.
 
 
خاک گیاه آگاو: خاک این گیاه بهتر است از شن و لوم باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. در همه نوع خاک اسیدی، قلیایی و خنثی رشد خواهد کرد، اما در خاک قلیایی رشد بهتری خواهد داشت.
 
 
کود دهی گیاه آگاو: برای تغذیه این گیاه می توانید هر ماه یک مرتبه و یا هر دو ماه یک بار با کود کاکتوس آن را تغذیه کنید.
 
 
تعویض گلدان آگاو: هر زمان که ریشه های گیاه از زیر گلدان بیرون زد باید گلدان آن را عوض کنید که این اتفاق هر دو یا سه سال پیش می آید، در ضمن هر چه گلدان تنگ تر باشد میزان بچه دهی گیاه نیز بیشتر خواهد شد.
 
 
آفات و بیماری های گیاه آگاو
 
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی کند اما گاهی لارو از برخی حشرات درون گیاه تغذیه کرده و به تدریج سبب مرگ گیاه خواهد شد. حلزون ها و راب ها نیز از برگ گیاه تغذیه کرده و حفره هایی داخل برگ گیاه ایجاد می کنند. مهم ترین مشکلی که این گیاه را تهدید می کند پوسیدگی ریشه بر اثر آبیاری بیش از انداه می باشد.
 
 
تکثیر گیاه آگاو
 
کاشت بذر: برای این کار در فروردین ماه بذرها را به صورت سطحی در خک بکارید دمای هوا بهتر است 20 درجه سانتی گراد باشد و خاک زهکشی مناسبی داشته باشد در چنین شرایط بین 1 تا 3 ماه جوانه زنی آغاز خواهد شد. هنگامی که ارتفاع گیاه به بیست سانتی متر رسید در اواخر بهار و یا اوایل تابستان آن را خارج کرده و در گلدان بکارید.
 
 
پاجوش: برای این کار پاجوش هایی که که در قسمت پایینی گیاه مادر وجود دارند را به آرامی از گیاه جدا کرده و آن را در گلدانی مجزا بکارید. چنانچه پاجوش ها فاقد ریشه بودند می توانید آنها را در خاک بستر ریشه دار کنید. برای جداسازی هم از کاتر تیز و تمیز استفاده نمایید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.