۱,۱۵۷ بازديد
اجزای تشکیل دهنده تونر کارتریج
درام یکی از اجزای تونر کارتریج
درام کارتریج
درام کارتریج لوله ای آلومینیومی است ، که با لایه ای نازک از مواد آلی غیر سمی و حساس به نور به نام OPC پوشیده شده است . ماده OPC هنگام قرار گرفتن در معرض نور خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و می تواند ذرات تونر را به خود جذب کند . در طی فرایند چاپ توسط یک پرینتر لیزری ، اشعه ی لیزر طرحی از متن مورد نظر را روی درام تابانده و بخش هایی از آن را دارای خاصیت الکترواستاتیک می کند . این همان چیزی است که باعث می شود ، ذرات تونر که دارای بار الکتریکی منفی هستند ، به درام چسبیده و تصویر نهفته را به یک تصویر قابل دیدن تبدیل کند. به همین دلیل کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید درام تاثیر به سزایی در کیفیت نهایی چاپ داشته و این قطعه یکی از اجزای اصلی تونرکارتریج است .
نکته ی قابل تامل این است که طول عمر یک درام اورجینال 1.5 برابر طول عمر یک کارتریج است و بهتر است پس از یکبار شارژ کارتریج ، در مرتبه ی دوم درام مورد نظر تعویض گردد.

تیغه تمیز کن
تیغه تمیز کن
تیغه ی تمیز کن یا Cleaning Blade بخش دیگری از یک کارتریج لیزری است . این قسمت که با درام تماس دارد ، پس از انتقال تونر موجود روی کاغذ ، مابقی تونر را تمیز کرده و به مخزن ضایعات منتقل می نماید .
هنگام شارژ مجدد کارتریج و شارژ کارتریج لیزری رنگی باید مخزن ضایعات به خوبی تخلیه شود ، تا امکان تاثیر منفی روی کیفیت چاپ از بین برود .

مگنت یا آهنربای کارتریج
مگنت یا آهنربا که با نام غلطک شارژ اولیه نیز شناخته می شود ، یکی دیگر از بخش های کارتریج است .

این قطعه نیز یکی از مهمترین اجزای تونر کارتریج محسوب می شود . مگنت رابط میان مخزن پودر تونر و درام است . در واقعه لوله ی باردار شده ، پس از چرخیدن روی مگنت ، تونر موجود روی آن را به خود جذب می کند تا در زمان تماس با کاغذ تصویر و متون مورد نظر را حاصل کند .

اجزای تونر کارتریج

فوم رول یا غلتک توسعه دهنده
یکی دیگر از اجزای کارتریج لیزری ، غلتک توسعه دهنده است . همان بخشی که هنگام گذر کاغذ از روی درام بعث تماس حداکثری شده و موجب انتقال تونر روی کاغذ می شود . فراموش نکنید که اجزای تونر کارتریج مانند هر سیستم پیوسته و یکپارچه دیگر ، به یکدیر وابسته هستند ، یک فوم رول آسیب دیده می تواند به مابقی بخش های موجود در کارتریج لیزری نیز آسیب برساند.

اجزای تونر کارتریج
از دیگر بخش های این قطعه ی مصرفی که میان اکثر پرینتر ها یعنی کنون ، اچ پی ، برادر و زیراکس دارای ساختاری تقریباً مشابه است ، می توان به مخزن تونر اشاره کرد . مخزن تونر همان بخش پلاستیکی و سیاه رنگی است که با در دست گرفتن کارتریج می توانید به سادگی مشاهده کنید.

چیپ کارتریج لیزری سامسونگ

یکی دیگر از بخش های موجود در کارتریج ها چیپست آن است ، چیپست همان برد الکترونیکی کوچکی است که روی کارتریج وجود دارد و می توانید تصویر آن را دو خط بالا تر مشاهده کنید. این قطعه وظیفه ی انتقال وضعیت و اطلاعات مقدار کارکرد محصول به پرینتر را دارد .

اجزای تونر کارتریج و نتیجه گیری
با شناسایی قطعات موجود هنگام شارژ مجدد ، می توانید اجزای معیوب را تعویض کرده و از آسیب رسیدن به دیگر بخش ها جلو گیری کنید. پیش از تعمیر هر وسیله ای بهتر است اطلاعات کافی راجع به بخش های مختلف آن داشته باشید .
منبع: اجزای کارتریج لیزری
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.