۱,۱۴۴ بازديد

چرا باید پرستار کودک داشته باشیم؟

شغل والدین:

شغل والدین یکی از مهم‌ترین عواملی است که احساس نیاز به نگهداری کودک را تشدید می‌کند. در حال حاضر مادران زیادی هستند که پس از زایمان مرخصی کوتاه مدتی دارند و باید به محل کار خود بازگردند این امر موجب می‌شود تا والدین در نگه‌داری کودک با مشکل مواجه شوند. در این راستا بهترین اقدام استخدام پرستار کودک است که قادر است بهترین خدمات را در هنگام عدم حضور والدین به فرزندشان ارائه دهد. پرستار نوزاد برای این کار دوره دیده است و لذا والدین می‌توانند برای رفع نیازهای کودک خود به وی اعتماد کنند.

عدم خروج از محیط امن خانه:

از لحاظ علم روان‌شناسی ثابت شده که کودکان اگر دوران کودکی امن و آرامی داشته باشند، در بزرگسالی هرگز تنش‌های عصبی و مشکلات آن را تجربه نمی‌کنند. اگر بین این‌که فرزند خود را در مهد کودک ثبت نام کنید و یا پرستار کودک در منزل استخدام کنید، دچار سردرگمی هستید باید بدانید استخدام پرستار انتخابی بهتر است، چرا که کودک در محیط امن خانه با آرامش فرایند رشد و نمو خود را پشت سر می‌گذارد. البته بهتر است کودک به محیط‌های اجتماعی مثل خانه کودک نیز برده شود تا از منزوی شدن او جلوگیری شود.

مراقبت بیشتر:

مربی‌های مهد کودک معمولا با کودکان زیادی سر و کار دارند و همین امر موجب نادیده گرفتن برخی از مسائل کودکان می‌شود و یا شاید گاهی توجه کافی نداشته باشند. استخدام پرستار کودک در خانه خیال شما را از باب دریافت مراقبت‌های لازم برای کودکتان آسوده می‌کند.

زمان‌بندی متغیر

برخی افراد که شغل‌های پاره وقت دارند و یا شب کار هستند، نمی‌توانند به راحتی مهد کودکی پیدا کنند که با برنامه زمانی آن‌ها تطابق داشته باشد. در این هنگام بهتر است پرستار کودک استخدام کرد تا خدمات مورد نیاز کودک در هر زمانی که والدین حضور نداشته باشند به او ارائه شود. [caption id="attachment_1617" align="aligncenter" width="626"]-پرستار-سالمند-|-پرستاری-از-سالمند-|-نگهداری-از-سالمندنمای-نزدیکی-از-دست-پشتیبان-پرستار-سالمندان Closeup of a support hands[/caption]

بیماری‌های متداول سالمندان | پرستار سالمند بیمار

برخی بیماری‌ها سالمند را کاملا تضعیف می‌کنند تا جایی که سالمند اصطلاحا زمین‌گیر می‌شود و در مراحل تشدید بیماری امکان هیچ‌گونه تحرکی نخواهد داشت. در این حین پرستار سالمند بیمار باید بداند که گذراندن مدت زمان زیاد روی تخت مساوی است با زخم بستر؛ بنابراین باید اصول جلوگیری از زخم بستر را اجرا کند. مثلا مرتب سالمند را جا به جا کند تا به جریان خون بهتر کمک کرده باشد و یا برای این کار به آرامی بدن او را ماساژ دهد. از دیگر بیماری‌هایی که سالمندان از آن رنج می‌برند می‌توان به دمانس یا زوال عقل اشاره کرد. نگه‌داری از چنین سالمندانی مستلزم داشتن روحیه‌ای قوی و صبر و حوصله‌ای بسیار است. معمولا این‌گونه سالمندان بیمار، سوالات مکرر می‌پرسند به این علت که حافظه آن‌ها زوال یافته است، بنابراین پرستار سالمندی با این شرایط باید با سعه صدر با او رفتار کند. البته لازم به ذکر است سالمندان مبتلا به دمانس  شدیدا بی‌قرار می‌شوند در این هنگام گاه آن‌ها را در یک اتاق نگه‌ می‌دارند و یا در موارد شدیدتر آن‌ها را به تخت می‌بندند. برای مقابله با بیماران دمانس این روش اصلا روش مناسبی نیست. اگر از پس بیمار سالمند خود که دمانس دارد بر نمی‌آیید بهترین راه استخدام پرستار سالمند است که با تجربه و دانشی که دارد می‌تواند آرامش را به سالمند برگرداند و موجبات کم‌تر اذیت شدن آن‌ها را با بهره‌گیری از اصول روان‌شناسی فراهم آورد.

هدف پرستاری از بیمار در منزل

بیمارانی که از لحاظ جسمی ناتوان و رنجور هستند یا بیماران روحی روانی نیازمند فردی می‌باشند که بتواند در امر مواظبت و نگهداری از آن‌ها به درستی عمل کند. یک پرستار بیمار با این هدف در منزل از او نگهداری می‌کند که دستورالعمل‌های مراقبتی، درمانی و بهداشتی فرد را با نهایت دقت انجام دهد تا روند بهبود بیمار تسریع گردد. همان‌طور که مستحضر هستید هر فردی در فضای منزل احساس آرامش خاطر بیشتری دارد. بیماران که به علت ناتوانی بدنی، روحیه ضعیف‌تری دارند قاعدتا فضای بیمارستان برایشان فضای ناخوشایندی است و ترجیح می‌دهند به خانه خود بازگردند. در این هنگام با نظر پزشک می‌توان بیمار را به منزل آورد و برای مراقبت از او پرستار بیمار در منزل استخدام کرد. پرستاری در منزل موجب ایجاد حس امنیت و آرامش در بیمار شده که همین خود کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار می‌کند. البته پرستاری از بیمار در خانه به معنای قطع ارتباط با بیمارستان نیست بلکه پرستار مرتب با پزشک در ارتباط است و گزارشی از فرایند درمان بیمار به پزشک ارائه می‌دهد.

ثبت نام کودک در مهد کودک بهتر است یا استخدام پرستار در منزل؟

معمولا این یکی از سوالاتی است که ذهن والدین را به خود مشغول می‌دارد که آیا زمانی که خودشان قادر به نگهداری کودک در منزل نیستند، بهتر است کودک را به مهد کودک بفرستند یا برایش یک پرستار استخدام کنند تا در منزل به اموراتش رسیدگی کند؟ در پاسخ باید این گونه اظهار کنیم که نمی‌توان بین این دو گزینه برای یکی برتری خاصی قائل شویم، چرا که بر حسب خصوصیات روحی و جسمی کودک و یا حتی سن او باید لحاظ شود. کودک در سنین خردسالی نیازهایی دارد که در مهد کودک برآورده نمی‌شود. در واقع حضور در اجتماع برای رشد اجتماعی او مطلوب است اما در صورتی که نیازهای اصلی او برطرف شود. کودک نیاز به توجه خاص دارد که این امر کمتر توسط مربیان مهد کودک‌ها امکان پذیر است، اما پرستار کودک در منزل با کمال توجه و تمرکز تنها به رفع نیازهای او می‌پردازد. یک پرستار در منزل با کودک بازی می‌کند و در حین بازی به او مسائلی را نیز در حد فهم کودک به او می‌آموزد.

چگونه به پرستاری کودک در منزل اعتماد کنیم؟

از آن‌جایی که پرستاری کودک در زمان‌هایی که کسی در منزل حضور ندارد، فعالیت می‌کند، لذا باید مراقب بود تا فردی استخدام گردد که بتوان به او اطمینان کرد. امروزه با افزایش شاغل شدن مادرها به تبع نیاز به پرستار کودک در منزل نیز افزایش یافته و خیلی افراد حتی بدون تحصیلات و تجربه نیز به عنوان کار پاره وقت این کار را انجام می‌دهند. از میان خیل کثیر متقاضیان این کار یافتن فردی قابل اطمینان مستلزم دقت بالایی است. در ابتدا توصیه می‌شود برای استخدام پرستاری کودک در منزل حتما از طریق یک مرکز معتبر اقدام کنید تا در صورت ایجاد هر گونه مشکلی بتوانید از طریق همان مرکز پیگیری کنید؛ معمولا خود این مراکز برای این کار تدابیری لحاظ می‌کنند که رضایت شما را جلب خواهند کرد.   سرپرست-با-زن-مسن-آسیایی-در-فضای-باز

وظایف نگهداری سالمند

یک پرستار سالمند خوب باید علاوه بر دانش، تجربه کافی نیز داشته باشد تا کاملا به نیازهای شخص سالمند واقف گردد و بتواند در رفع آن‌ها کوشش کند. وظایف چنین پرستارانی معمولا بر طبق نیازهای سالمندان مختلف متغیر است اما به طور کلی وظایف یک پرستار سالمند در منزل به شرح زیر است:

· رسیدگی به بهداشت:

یک پرستار وظیفه دارد تا سالمند را مرتب حمام کند چرا که معمولا سالمندان قادر به شستشوی خود نیستند و یا در حمام حالشان بد می‌شود. سایر امورات بهداشتی سالمندان نیز بر عهده پرستار سالمند است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: کوتاهی ناخن‌ها، شانه زدن موها، رفع موهای زاید و… . علاوه بر این سالمندان برای دستشویی نیز نیاز به کمک دارند که بسته به قدرت بدنی‌شان بعضی نیاز به همراهی و برخی هم نیاز به پوشک‌های بهداشتی دارند.

· رسیدگی به سلامت جسمی:

تمام بیماری‌های سالمند باید قبل از استخدام به پرستار اطلاع داده شود تا او با آگاهی بتواند مراقبت‌های لازم را ارائه دهد. نگه‌داری از سالمند بیمار بسته به شدت بیماری مستلزم آگاهی از داروهای مورد نیاز و همچنین پرهیزهای غذایی است. یکی از بیماری‌های متداول در میان سالمندان زخم بستر است که به علت خوابیدن طولانی مدت ایجاد می‌شود. نگهداری از سالمندی که زخم بستر دارد نیازمند آگاهی در این زمینه است تا هنگام شستشو یا تعویض لباس، سالمند دچار آزردگی نشود. یک پرستار سالمند حرفه‌ای باید کاملا به این امورات مسلط باشد. گفتنی است پرستار وظیفه دارد، در هنگام بروز مشکل جدی برای سالمند فورا با مراکز درمانی و اورژانس تماس بگیرد.

· رسیدگی به سلامت روحی:

از دیگر وظایف مهم پرستار سالمند در منزل رسیدگی به سلامت روحی فرد سالمند است. در واقع افراد با کهولت سن معمولا حساس و زودرنج می‌شوند. امروزه شاهد شیوع افسردگی در میان سالمندان هستیم که متاسفانه به علت کاهش ارتباط با سالمندان ایجاد شده است. افسردگی اگر ادامه پیدا کند، سلامت جسمی را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌داد و ممکن است موجب مقاومت بدن در برابر درمان بیماری‌ها شود. لذا پرستار سالمند بهتر است او را به اموراتی نظیر ورزش‌های سبک، خواندن روزنامه، گردش کوتاه و مواردی نظیر این تشویق کند. همراهی پرستار با سالمند در این تفریحات سالم می‌تواند به بهبود سلامت روحی و روانی سالمندان منجر شود و در نتیجه سلامت آن‌ها بهبود یابد.

· رسیدگی به تغذیه:

معمولا سالمندان به علت بیماری‌های مختلفی که دارند باید پرهیزات غذایی خاصی داشته باشند. پرستار سالمند باید مراقب تغذیه سالم سالمند باشد. البته لازم به ذکر است برخی پرهیزات غذایی به طور کلی برای همه سالمندان باید اجرا شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند است: نوشیدن آب کافی خصوصا در فصول سرد سال، افزایش مصرف سبزیجات سالم برای بهبود گوارش و هضم غذا، پرهیز از چربی‌های مضر.

· رسیدگی به امورات منزل:

چنان‌چه پرستار سالمند در منزل می‌خواهید استخدام کنید می‌توانید از او بخواهید وظایف خانه‌داری نیز انجام دهد که البته این کار به افزایش حقوق او نیز منجر می‌شود. وظایف خانه داری سالمند توسط پرستار سالمند نباید خیلی سنگین باشد تا پرستار وقت کافی برای رسیدگی به خود سالمند را داشته باشد. در واقع مشغول شدن به خانه‌داری او را از مواظبت سالمند غافل نسازد.  

مراقبت از پرستار بیمار به طور صحیح

سالمندان از لحاظ ناتوانی و ضعف بدنی مثل کودکان نیاز به مراقبت دارند اما با این تفاوت که هرگز نباید با آن‌ها طوری رفتار کرد که کرامت‌شان نادیده گرفته شود. ارتباط با سالمند و حفظ شان او در کنار ارائه مراقبت‌های مورد نیازش کار مهمی است. چنان‌چه برای مراقبت از سالمند بیمار نیاز به استخدام پرستار دارید، مرکز پرستاری در منزل خورشید با کادری مجرب می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

مراقب سالمند بیمار

سالمندان گاه به علت کهولت سن و گاه به دلیل برخی بیماری‌ها کاملا ناتوان می‌شوند و در این حال برای کوچک‌ترین اعمال خود نیز به کمک احتیاج دارند. مراقب سالمند بیمار با دانش، صبر و حوصله می‌تواند از یک سالمند بیمار به خوبی نگه‌داری کند. یک پرستار سالمند حرفه‌ای که برای این کار دوره دیده است می‌تواند بهترین خدمات را ارائه دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.